Friday, October 27, 2006

Vrida klockan? Igen?

Enligt Svenska Dagbladet:

I USA vill Bush förlänga sommartiden med en månad! Hör och häpna amerikanernas förväntade effekter: brottsligheten minskar, fler röstar, godisförsäljningen ökar när barn kan fira Hallowen en timme extra…

I Palestinska områden väljer man avsiktligt ha olika tider med Israel. 1999 dog tre terrorister när bomb, som var tidsinställd på Västbanken men avsedd för Israel, exploderade vid ”fel” tidpunkt…

I Iran skrotades sommartiden och skället var svårigheten att räkna ut bönetiderna...

I Japan protesterade bönderna och avskaffade sommartiden som infördes av amerikaner efter andra världskriget…

I Kazakstan avskaffades sommartiden och anledningen var att energibesparingen kom inte ens upp till en dollar per skalle och år, att folks sömnstörningar och blodtryck höjdes, att produktiviteten minskades och att trafikolyckorna ökade…

I El Salvador var de på väg att införa sommartid men avböjde: energibesparingen skulle bli för liten...

Efter dessa exempel finner ni någon klok anledning till varför vi, tama människor, byter tiden varje sex månader?
Nej, jag finner inget som övertygar mig att av världens 6,5 miljarder människor ställer 1,5 miljarder om klockan! Och inte bara en gång utan två vilket alltid förargat mig.
Inte för att det jobbigt utan för det är oklokt! Så meningslöst!

”Är inte det för kornas skull”, svarade en dam när jag frågade om hon möjligen visste varför vi byter klockan!

Så klokt är det! Det är en kristallklar och tydlig inrutning som gör oss att aldrig reagerar eller ifrågasätter utan bara följer. Det är vad det är och inget annat. Och någon måste ta an besväret och se till att bryta detta mönster!

Fast…vem? Jag, som inte ens kan få ihop mina två barn och deras tjejer för att fira en födelsedag? Ska jag kunna övertyga hela Sveriges skallar och få de att förkasta tidsomställningsmönster?
För att fortsättningsvis övertyga hela Europas inrutade huvuden att bryta vanan och behålla en och samma tid året om? När det dessutom är installerat i allas datorer?

För en dag måste denna löjliga normen få sin slut!
Vi får se vad Maud Olofson ska komma fram till. Endast centerpartiet är emot detta och riksdagsledamoten Annika Qarlsson försöker med sina motioner att garantera oss permanent sommartid! Jag önskar henne innerligen Lycka till!

Jag, i min tur, skulle bli överlycklig om jag mötte den eller de som kom med det dummaste konceptet jag någonsin sett!

Amen ;-)