Monday, October 30, 2006

Vem älskar sitt land?



Det kom starka reaktioner till min mailbox, så väl från grekiska som från svenska läsare, efter mina inlägg om Homeros osv.
En del påstår att jag inte älskar mitt land!Vadå inte älskar mitt land?
Klart jag älskar mitt land!Och vad är älska ett land för definition egentligen?

Hur älskar man sitt land? Hur älskar man ett så stort och abstrakt begrepp? Finns det ett specifikt tillvägagångssätt att göra det? Jag försökte tänka på detta efter kommentarerna…
Jag kanske älskar mitt land genom att bära 20 flaskor vin och gå till vinprovningar, mässor och vinpresentationer!

Mitt sätt att älska mitt land är kanske att sitta med Sveriges främsta vinjournalister och prata om våra vinproducenter och om våra kvalitetsviner! Om att några av dessa är faktiskt de bästa i hela världen!Och att bli glad när journalisterna tackade mig för en underbar vinprovning!
Oavsett hur tungt flaskorna vägde tog jag dem och ibland i en rullande resväska, ibland på mina bara armar åkte jag, t-bana eller buss, för att visa svenskarna att vi, greker, producerar också kvalitetsviner, minsann! Inte bara italienarna och fransmännen!

Och allt detta gjorde jag ideellt! Och under tre års tid!
För att marknadsföra mitt land! Mitt älskade land! Och vår nutida kultur!

”Vad? Är du inte klok? Jobbar du utan betalning för detta land?” undrade grekerna, där nere, när jag berättade om det. Som en stolt grekinna berättade jag om mina heroiska insatser här uppe och deras respons var ett hånande skratt!

Vem älskar Grekland då?
Jag som arbetar för det eller den som bara pratar om det?

Jag som agerar eller den som bara reagerar?