Wednesday, October 18, 2006

Äger fyra bilar?

(Idag blir det inte samma inlägg både på grekiska och svenska. Det blir två olika…så kan det bli ibland mest beroende på inspirationen, för det är den som styr mig)

”Skriv om dig och din familj och inte om dom där gubbarna” bad min äldsta sons tjej häromdagen! Sorry, Katarina, jag sviker dig idag med…men lovar att jag återkommer och skriver som mitt tidigare inlägg om en nattdröm i min by. Sådana gillar du, det vet jag!

Men idag kunde jag bara inte låta bli att skriva om Marcus igen! Han, Wallenbergaren, som kör en vespa! Ja, kan ni tänka er? Han äger bara en enkel vespa LX125-06 och på något sätt gillar jag det!
Inte som de andra näringslivsgubbarna som äger inte bara en och inte bara två utan tre eller fyra, och ännu fler fordon!

Hans kusin till exempel, Jacob Wallenberg, äger - hör och häpna – 1) Aston Martin DB5 2) Maserati Quattro Porte 3) Yamaha Neos 4) Saab 9-3!

Finansmannen Christer Gardell äger bara två bilar. Good! Bra!

Carl-Hernric Svanberg (Ericsson) äger tre. Too many man!

Leif Johansson (Volvo) äger tre. Men vadå, liksom, för honom är det bara att ta en Volvo och köra iväg, eller?

Stefan Persson (H & M) äger, som Jacob Wallenberg, fyra fordon! Vad i hela världen gör ni med dessa fordon?

Men min absoluta älskling inom svenskt näringsliv, som inte är en av de ovanstående, utan IKEA:s Ingvar Kamprad, äger en Volvo 240 från 1993!
Ja! Det gillar jag… som jag även skrev om i en lång reportage för Greklands största söndagstidning ”Proto Thema”.

Jag gillar när rikedomen inte går över till materiella föremål, där bara ett par människor har glädje av!
Jag uppskattar mer när rikedomen finansierar sånt skapande och kreativitet där många fler njuter av. Där många-många fler än bara ett par personer har nytta av!

Visserligen har dessa karlar gynnat många genom att skapa fler arbetstillfällen…

Men vänta! Nu när jag tänker efter kan jag ha förståelse, för i SvD:n, där jag läser om detta, framgår inte om dessa fordon används här hemma! Eller ute i andra världsdelar där karlarna ofta reser för sina ärenden gällande sina bolag.
I så fall får de mitt OK!

Kör till grabbar och strunt i oss, fattiga, som bara gnäller om era pengar ;-