Saturday, October 21, 2006

Bravo Panos!


Det sägs att bara judarna stöter varandra.
Att de hjälper varandra i affärssammanhang, i att starta bolag, i att låna pengar till varandra etc.
Jag har själv inga erfarenheter av det för jag känner inga judar!

Däremot känner jag till när landsmän missunnar andra landsmän när de försöker arbeta upp sig, när de lyckas och när de blir framgångsrika.
Det är en fruktansvärt kvävande fenomen som inte bara är svensk. Alltså, jantelagen, frodas inte bara hos svenskarna. Själv misstänker jag att sånt ligger i människan natur och därmed är det en internationell lag!

Personligen blir jag, trots fenomenet, nöjd när mina landsmän lyckas, när de hörs och syns.

Jag läste idag att en grek, Panos Papadopoulos, köpt en del av sko- och accessoarbolaget Wedins, aktier. Och självklart blev jag glad!
Designern Panos, startade sitt eget bolag, Panos Emporio, och importerade först baddräkter från Grekland. Idag har han ett namn ”Baddräktskungen”.
Och, som jag ser, kommer han att snart även bli kung i andra och större sammanhang!

Eftersom jag måste iväg nu, Svenska turistföreningen bjuder oss korrespondenter, till en ”eld över hav” resa till Skärgården, ville ändå skriva detta inlägg innan jag ger mig ut…. tror jag är redan försenad…

Ville bara önska Panos: go for it...

Snart i Wedins styrelse också?