Tuesday, October 10, 2006

Hönsen eller ägget?

Ja, nu har det hänt! I flera dagar lekte Nordkoreas diktatorn med våra nerver! Ska han eller ska han inte? Och slutligen gjorde han det! Den djäveln sköt iväg test av kärnvapen. Tur att det var under jorden! Det saknas bara det att han skulle göra det utanpå jorden!

Ja… ja här kacklar jag om sånt, jag som aldrig tror på att krig ska börja! Bush var redan inne i Irak och jag trodde förfarande inte att kriget skulle börja!
Med mina fredliga och diplomatiska egenskaper vet jag att sånt kan undvikas. Med det är bara vad jag tycker…och glömmer alltid producenternas roll!

Nyligen var vi, Sveriges utrikes korrespondenter, bjudna till Norrköping och Linköping för att besöka regionens olika bolag och bland annat besökte vi Saab!
Där visade de oss den omskrivna och berömda Saab Gripen. Några av sådana var, förresten, på väg att säljas till Grekland då – jag vet nu inte var dessa förhandlingar befinner sig i dagsläge.
Men förutom Gripen visade de oss andra produkter, dödsprodukter, produkter som använts rentav för att döda!

Om jag ska vara ärlig, vilket jag alltid är, så såg produkterna gulliga och intressanta ut! Men hur i helsike ska vi över huvudtaget gilla sådana skit när vi vet syftet med dem? När vi vet att människoliv försvinner och att småbarn lämnas utan sina beskyddande föräldrar? Usch, vad det är förödande äckligt!

Och vilket svar skulle förväntas om man nu skulle ställa den idiotiska frågan: ”men, varför så stor produktion av krigförande produkter”

Alltså, är det på grund av krig som krigsprodukter produceras? Är det på grund av krigsprodukternas befintlighet som krig måste ske? Av den enkla anledningen att dessa måste säljas?

Fram till för fem–sex år sedan skulle jag utan tvekan ge det sistnämnda svaret.
Idag har jag faktiskt ingen aning om det är hönsen eller ägget som kommer först! Har ni?

Trots allt…Peace ;-)