Friday, December 29, 2006

Kamprad min ”älskling”!


”Överstebokhållare, eller vad det heter på fint språk…”, sade min ”älskling” Ingvar Kamprad, när han häromdagen redogjorde IKEA:s inkomster, vinster, skatter osv. det skriver Pia Gripenberg på DN, idag!

Jag har skrivit tidigare om snygginarna i näringslivet. Men min ”älskling”, inom svenskt näringsliv, är inte den snygge kvinnotjusaren Christer Gardell eller den stillige, numer rödhårige, Carl-Henric Svanberg och inte heller den gode Markus Wallenberg, utan självaste Ingvar Kamprad!

Ni ser, det är inte utseendet eller åldern som tilldrar mig! Inte heller pengarna, om ni kanske trodde det, utan den där ”självgjord - selfmade” filosofin! Det är det som fascinerar och tilltalar mig! Och även påminner mig om mig själv…

Ordet han valde i sin redovisning, under sitt jultal i Älmhult, där han föddes, ”överstebokhållare ” passar inte alls facktermerna!
Men det skiter han fullständigt i. Han uttalar sig som han känner för och alla fattar ändå vad han menar!
Det är så jag också gör därför kan jag dra likheter mellan mig och honom!

Att han gjorde som hans magkänsla ville och inte som ”räknenissarna” ville när de, nyligen, ville avråda honom från att öppna IKEA i Haparanda, är också sånt jag kan identifierar mig med!

Jag gör också som min magkänsla säger och inte som omgivningen tillåter mig eller avråder mig från!

Därför ”älskar” jag honom…
Ni ser, jag använder ordet älska för att jag vill det! Skulle jag lyssna på omgivningen så skulle de säga: nej, så säger man inte…i Sverige!
Men jag säger det! Och jag vet att alla fattar vad jag menar - att jag inte är kär i honom utan att jag beundrar honom, jag inspireras av honom, jag exemplifieras av honom… för mig är sånt också en kärlek!

Amen!

(bilden är tagen härifrån)

-Detta inlägg är registrerat här http://intressant.se/intressant