Wednesday, December 27, 2006

Missar är också framgång!


Jag blir alltid arg när jag läser något, i dags - eller veckotidningar, som jag själv tänkt på och ville skiva om!
Det var ungefär så jag stimulerades för att börja skriva.
Metros kolumner, som jag läste varje morgon på väg till Securitas-jobbet, fick mig att blir röd av förargelse…så småningom började jag själv skriva likadana texter som metrotidningen, i Aten, blev stormförtjust i och började köpa dem..

Idag läste jag en text i tidningen Företagaren som ges ut av organisationen Företagarna, där jag blad annat läst om Percy Barneviks jättelika projekt att hjälpa fattiga kvinnor, i fattiga länder, att hjälpa sig själva genom att lära sig starta företag!

En text som imponerade mig där var att man inte ska skämmas för sina misslyckanden!

Nej, det var exakt texten som imponerade mig, för jag visste redan att även misslyckanden lämnar efter sig erfarenheter. Själv har jag ett antal sådana bakom mig och är stolt över det!
Man ska inte bara se fram emot att lyckas, för då är det ännu svårare att ta steget ut! Risktagandet innebär, visserligen, att man önskar sig att lyckas men även ett eventuellt misslyckande bör räknas med.
Hur man än gör med sina försök, lyckas eller misslyckas, lär man sig nya saker som visas sig vara behövliga för nästa projekt! För nästa försök!
Man måste lära sig att öppet och utan hämningar tala om sina missar…

…det som verkligen gjort mig förvånad är att i USA radar man ner sina misslyckande affärer bakom sina visitkort!
YEP!
Bakom visitkorten, som jag ska beställa nästa gång, ska det stå att KEBABKONCEPTET HAR JAG IMPORTERAT TILL SVERIGE.
Året var 1977, tror jag, men sålde det sedan till turkar… för peanuts!

(Glöm inte att klicka på RSS-symbolen för att prenumerera på min blogg)