Monday, December 04, 2006

Chavez & Reinfeldt

Jag är lite orolig för Hugo Chavez sätt att övertyga sina kunder… sorry, sina väljare, menar jag, för att ännu en gång vinna valet i Venezuela!

Han må vara god för de fattiga och en godfather för de barfota i sitt land men hans alldeles för färgstärka röst och färgstark karisma kan också upplevas som fanatismbringare.

Hans skrikande sätt att tala på talarstolen påminner mig om sånt som lär sina anhängare att ”dö för sin ideologi” och att ”dö för sitt parti”!
Och sånt oroar mig vare sig det gäller inom politik eller religion eller idrott… osv.

Men jag kan inte heller påstå att svenska ledares som tex. Fredrik Reinfeldts färglösa röst och tama karisma är övertygande för sina klienter… kunder…. väljare…anhängare… vad man nu kan kalla dem!

Kan man inte ha något däremellan?
Kan man, tex. träna ledarna och ta lite av Chavez stil och lite av Reinfeldt dito och skapa en lagom övertygande ledarskap?

Det vore i så fall mycket mer övertygande men också trovärdigt för mig...

(Glöm inte att klicka på RSS-symbolen för att prenumerera på min blogg)