Wednesday, December 06, 2006

Bildt – Fuglesang



Vaddå Carl Bildt! Vaddå utrikesminister! Vaddå Sveriges representanter!
Christer Fuglesang slår Sveriges alla utrikesministrar och representanter, och därmed även kungen, för att han inte åker till grannen Bryssel, eller Kosovo eller Washington…!

Han åker till ett nytt land! Till ett land vi just nu håller på att upptäcka!
Ett land vi så småningom ska flytta till! Eller?
Njaa, inte riktigt vi men våra ättlingar!

Så, det kallar jag utrikes- och representationsjobb, för han öppnar vägarna för oss andra….

För några år sedan, när jag var Securitas väktare (se bilden), var jag en morgon på väg till mitt uppdrag, nära Värtahamnen!
I metro läste jag en text som från början fick mig att skratta…
Men senare fick jag impulsen att strunta i jobbet och gå dit. Till den adressen där, enligt texten i metro, såldes tomtmark på månen!

Vad? Visst var det skrattretande? Tomtmark på månen?
”Vem är idioten som hittar på en sådan, lika idiotisk, affärsidé och vill lura oss andra”, var min första reaktion…


Idag har jag flera gånger ångrat att jag inte sett till att gå och köpa mig några hektar!
Ansvarsfull, som jag alltid är, måste jag till uppdraget… till Securitas väktarjobbet!

Senare, dagen efter, var både månen och tomtmarken bortglömda…

Men jag vill inte komma till den situationen där jag bittert ska säger: När tomtmarken, däruppe, var nästan ”grattis” (50 kronor per hektar kostade det faktiskt…), köpte jag inget… nu med de skyhöga priserna, vem har råd till sånt???

Tänk hur tacksamma mina barnbarn skulle vara om de fick fem - tio hektar var från sin farmor?
Och 500 – 1000 kronor kunde jag alltid skaka fram trots Securitas futtiga löner för min halvtidstjänst…!

Amen!

(Glöm inte att klicka på RSS-symbolen för att prenumerera på min blogg)