Wednesday, December 20, 2006

Martin är min bonde!!!


Rör inte min bonde, Maggan… han är faktiskt min, för jag var den första som besökte honom!

Ömsom som journalist, ömsom som bonde, som jag själv är, ömsom som kvinna, för att inte glömma kvinnligheten… så besökte jag honom!
YAP! Långt innan tv-teamet började visa hans stilliga look!

Redan när tv4 presenterade de åtta bönderna tog jag kontakt med honom!

- Jo, jag tänker skriva ett reportage om svenska och grekiska bönder, om EU osv., och vill så gärna komma till dig…, sade jag.
Som om att det inte fanns bönder, att besöka, som bor närmare än Skåne – Österled, där Per Martin bor!
Men tilltalad blev jag av honom och välkommen dit var jag också så jag tog tåget dit, till Tomelilla…

Min predika ”det är inte endast målet som är intressant utan även vägen dit” gällde här också så jag njöt av hela långa resan bland gröna skogar och dalar. Alldeles för gröna!

Korrespondensen mellan oss, per mail, gick ju an men väl framme kan ni tänka er hur kommunikationen mellan en grekisk invandrare och en riktig skåning kan bli!

Stora delar av diskussionen föll bort… men deras gästvänlighet gillade jag och dotterns säng fick jag låna över en natt!
Med dottern i huset, även sonen ;-) ifall ni undrar!

Mycket påminde mig om bondevärlden i norra Grekland, där jag är född, men mycket var ändå annorlunda!

Sockerbeta tex., såg jag för första gången…vi odlar tobak!

Frågan är om Maggan kommer nu att vinna Per Martins hjärta!
Någonting säger mig att hon inte gör det… men fråga mig inte varför!

(Glöm inte att klicka på RSS-symbolen för att prenumerera på min blogg)