Sunday, December 24, 2006

Min första julklapp!


Mars 1975 kom jag till en kall och mörk Sverige och jag minns inte om det var julafton samma år, eller året därpå, jag hamnade i ett svenskt hem.

Hemma i byn, i norra Grekland, hade jag ingen aning om vad jul innebar, förutom kyrkmässan som vi slaviskt deltog!
Och lite kött på bordet på juldagen! Inget på julafton!

Jo, och några bitar glitterpapper, sånt man rullar karamellerna med, som vi sparade under långt tid innan jul, för att vi skulle pynta julgranen med.
Alltså, när jag säger julgran menar jag ett par kvistar av tallträd som vi själva tog hem, vanligtvis från skolans gård.

Ingeborg var mamman till Stellan och Stellan var förlovad med min syster, Rika, som då levde här!
Och hemma hos Ingeborg hamnade jag den julafton!

Den riktigt klädda julgranen har inte imponerat mig lika mycket som julklapparna! Och julbordet!
WOW! Vilka maträtter! Ett kungligt dukat bord väntade på oss, cirka 15 personer!

Men Gud, så många julklappar!
Svenska kunde jag ju inte så bra då och medan jag tittade på hur sällskapet läste verserna för att dela julklapparna, vips… hörde jag mitt namn!
En julklapp till mig? Wow!
Min första julklapp!
Eller, rättare sagt, min första present! Inslaget så vackert och festligt!

En avlång blåfärgad askkopp av glas fick jag - jag rökte då! Och en naken kropp var formad på botten av askkoppen, minns jag!

Kan det ha varit en kvinnlig eller en manlig kropp ;-)

Efter den dagen firade jag julafton enligt Ingeborgs ritualer.
Allt jag såg denna kväll, julbord, julskinka, julgran, julklappar osv., lärde jag mig själv göra alla de kommande julafton!

Speciellt när min familj var enligt normen: mamma – pappa- barn!
Nu, när familjnormen är ändrad, ändrades också ritualerna…


(Glöm inte att klicka på RSS-symbolen för att prenumerera på min blogg)