Tuesday, December 12, 2006

Lucias 1000 juleljus...



Just as every year…så firade vi aftonen i år med!
Luciaaftonen …
Mingel, glögg, lussekatter, pepparkakor och hela köret, just as every year

En ganska stillig man var med i UD:s pressrum, där tillställningen höll till, men som inte var med föregående år.
När vi bytte visitkort såg jag att på hans stod det Hans Lundberg ”Professor” !
”Ah, strunt i titlar, jag skulle föredra att vi, vid första träff, frågar efter något annat än befattningar och sånt…”, förklarade han lite mattat!

Nästa visitkort jag bytte med var med en dam vars befattning heter ”Informationsansvarig”!
Nej, Bitte Olsson, som hon heter, har jag inte pratat om befattningar med… utan om ”Visit Sweden”, som hon representerar.
När det gäller ”visit” och turism, så känner jag mig som en bollblank när jag ena dagen vill att man ska visit Greece och andra dagen Sweden…

Den tredje jag bytte visitkort med har som befattning ”Hovmarskalk”

Vilken vinkel eller avstånd man än ser denna dam ifrån vet man exakt vem det är.

Hon är ett vackert och stilligt varumärke för Hans Majesteter…


Men jag har svårt att jämföra henne med någon i mitt land, för Kungligheter har vi inte i Grekland - de har vi blivit av med för länge sedan - och inte kan jag föreställa mig hur kungligheterna lever för att enklare förstå hennes arbete!

Ska fråga Elisabeth Tarras-Wahlberg nästa gång vi ses!

Samtidigt stapplas visitkorten hemma för att bli en högre och högre och ännu högre hög…klart man ska sortera och katalogisera dem men frågan är när det ska göras? snarare av vem?

(Glöm inte att klicka på RSS-symbolen för att prenumerera på min blogg)

Foto: Alex-Zsolt Hegedus