Wednesday, November 01, 2006

Ärva-förvärva-fördärva

Det sägs att den första generationen förvärvar sina bolag! Den andra ärver och den tredje fördärvar! Och efter mina egna erfarenheter stämmer detta ganska bra!

Jag läste idag om optioner eller prestationsbonus, eller vad de nu heter, som högtuppsatta inom svenska bolag får.

Om att H & M:s Stefan Persson delar ut 500 000 årligen till ledande befattningshavare under förutsättningen att pengarna återinvesteras inom bolaget!
Medan SEB:s leading lady, Annika Falkengren, som anställdes för bara några månader sedan, sitter redan på 50 miljoner kronor i optioner!

På bara några månader 50 miljoner? Förutom sin lön på… vem vet hur mycket?

Nej, nej, det är inte min avsikt att missunna henne!
Det är överhuvudtaget inte min still att missunna andra!
Jag menar, det är ju jag som predikar om att jantelagen bör elimineras!
Men ibland känner jag avundsjukans gift tränga inom mig ändå och förgiftar blodförloppet…

Liksom varför ska inte jag själv tjäna dessa pengar…?
Och varför ska inte min egen aktie- optionsportfölj vara tung?
Lika tung som hennes?

Any way…det var annat jag ville säga, förlåt att jag ibland är ute och cyklar…

Jag ville markera här hur tydligt man ser att H&M familjen, som själv förvärvade bolaget, värderar pengarna på ett helt annat sätt!
Medan SEB, som nyss fyllt 150 år, vilket innebär att fler generationer har hunnit regera, har attityden att ”oförsiktigt” slösa bort sin kapital!

Eller? har jag helt missuppfattat poängen?