Saturday, November 18, 2006

Kvinnornas EU?



Mina söners tjejer, som ber mig att skriva om mig själv och inte om ”de där gubbarna”, blir besvikna igen!

De älskar att höra eller läsa om mina barn- och ungdoms äventyr någonstans i norra Grekland… men hur ska jag kunna bemästra min inspiration som styr mina fingrar som den vill?

Som tröst skriver jag inte om ”gubbar” idag utan om kvinnor!

Om den vackra fransyskan Segolene Royal som med kvinnlig charm och karisma bemästrar gubbarna, där nere, i Frankrike, och blir snart statshuvudet!

(med all respekt för henne tar jag friheten och låter bli accenterna på hennes namn -Ségolène- som inte ens går åt samma håll – sånt gör franska språket så förbaskat svårt…)

Nåja, jag tänkte, alltså, att när vi nu har henne i Frankrike och Angela Merkel i Tyskland, ja, då har vi garderat oss i de två av EU:s största makterna!

Sedan har vi ju vår gulliga och populära Margot Wallström!
Som tunga sossar vill ha henne hit, till Sverige, bara för att rädda sitt parti men som jag föredrar att ha henne där, i Bryssel, och bredvid den, också gullige, Jose Manuel Barosso!

Vad ska hon hit att göra när hon bäst behövs där, något som sossarna också borde fatta!

Och så tänkte jag (hypotetiskt) så här: om Giorgos Papandreou, socialdemokraternas ledare i mitt land, Grekland, ett land som i åratal styrs av familjerna Papandreou och Karamanlis, blir någorlunda openminded och lämnar över makten till den karismatiska partimedlemmen, Anna Diamantopoulou, som dessutom är nära vän med Wallström, JA, då har vi nått långt!
Mycket långt!

Ett EU rikt av kvinnlig kompetens! Eller hur?

Och kommer Hillary i USA också, oj oj oj då har vi, tjejer, paaaarty – party ;-)