Sunday, November 05, 2006

Vadå halvindivid?




Anna Björe skrev på DN att en chartrad färja går idag från Stadsgårdskajen fylld med singlar.
I samband med det kom det fram att singelliv är betydligt dyrare än par-liv något som aldrig uppmärksammas….

Nej, klart inte! Samhället är ju byggt för familjer, mamma-pappa-barn modellen!
Med stor möda har man nu börjat inse att modellen mamma-barn kan också anses OK!
OBS! inga modeller pappa-barn som om att pappor inte är med när barn görs till… men om detta i ett annat inlägg!

Så, förutom de två ovanstående modellerna är allt annat helt opassande och ovant i vårt samhälle.

Jag minns en grek i Thessaloniki som inte vågade säga att han var singel.
”Vi singlar anses vara halvindivider”, förklarade han lite skamsen.
Vadå halvindivid?
Logiken i den tanken kunde inte jag fatta!
Halv är den som delar på uppgifterna. Den som inte gör allting själv.
Halv är den som bara gör vissa saker och förväntar sig att den andra halva ska göra resten!

”Den som fixar den trasiga lampan, den tröga bilen och det låtande kylskåpet, den som städar, lagar mat och betalar hela hyran, alla försäkringar, telefonräkningar osv., låter för mig en mer hel individ och stark personlighet än den som bara åtar sig göra hälften av ovanstående uppgifter”, försökte jag trösta honom… och även mig själv!

”Se till att hitta en karl, de ensamma anses vara halvindivider här i Grekland”, påpekade en annan vän i Aten.
Han trodde att i Sverige är det annorlunda än i Grekland.
Och jag har aldrig fattat hur Sverige har fått detta rykte när det egentligen råder samma attityd och modell överallt i världen! Beviset är dagens reportage om ”din ekonomi”!

För min del vill jag inte para ihop mig-gifta mig- bara för att tillfredställa samhällets struktur, men samtidigt ha mina älskare, så som otaliga ”gifta” personer gör.
Hellre avstår jag från strukturen!

Sådan modell slänger jag i papperskorgen!
Jag skapa min egen och väntar hellre fem-tio år tills jag själv anser mig redo för samliv!

Amen!