Thursday, November 16, 2006

Friskt med arbetslösa?



Sture Nordh - The President of TCO (The Swedish Confederation of Professional Employees), som aldrig tidigare visade sig i TV eller media, är dessa dagar högst aktuell!

Imorse var han med och demonstrerade mot Littorins (regeringens) proposition om sänkt A-kassa.

Han bjöd oss, utrikes korrespondenter, på lunch häromdagen (se kollegan Murats bild)
Det var som att höra bandspelaren tala.
Ni vet, de där argumentena som man en gång för alla lär sig utantill och går sedan ”bandet” automatiskt!

Om att regeringens förslag inte kommer att fungera om att lägre ersättningar från A- kassan och högre avgifter till A-kassan skapar otrygghet för arbetslösa och om allt det där man brukar höra från dem!

Inga argument utmanade mig.
Inga som kunde övertyga mig att på riktigt ifrågasätta de nya reglerna.
För jag vet att först efter man har tillämpat något nytt kan man uttala sig om resultatet!
Inte innan! Förändringar kan faktiskt ledda till något positivt!

Men så kom ett nytt argument.
Ett som jag inte hört tidigare: att utan arbetslösa skulle Sverige stanna - att det är bra att ha arbetslösa – att de alltid är redo att trädda in i de nya jobben! (de som ska skaffas…)

Det lät skrattretande från början men ganska klokt ju mer jag tänkte på det!

På min fråga varför fackföreningarna aldrig är där när den behövande verkligen behöver dem visste han exakt hur han skulle svara!

Byråkratiskt och intetsägande!