Saturday, November 25, 2006

Slagfällt hemma!



Jag satt framför laptop för att skriva dagens inlägg.
En liten tidningsklipp på mitt skrivbord störde mig - jag måste flytta på den för att komma åt musen.

Denna lilla rörelse fick mig att gå tillbaka flera år.
Det måste ha varit ganska många år sedan då jag blev bjuden till en journalist. Och åkte hem till honom…
Inte mycket minns jag av detta besök men det som gjorde mig stark intryck var att överallt jag vände blicken såg jag högar av tidningar!
Dagstidningar och veckotidningar låg överallt och inte nödvändigtviss i staplar…en riktig slagfällt och jag som var van vid grekisk ordning och reda…

Det första jag tänkte var att han vad sjuk i huvudet eller... knäpp, och vad i h... gjorde jag där?

Inte visste jag då att jag, flera år senare, själv skulle börja skriva och dessutom bli kallad för ”ordkonstnär!
Och att mina första åsiktskrönikor skulle publiceras i Greklands största dagstidning.
Metro i Aten…

Idag ser det ut som ett tidningslager hos mig.
Jag vet inte hur det är hos er men hos mig ser du högar av tidningar och tidningsklipp från gamla och ännu äldre utgåvor men också från nyare varianter!
Olika stapplar, en del med ekonomi som ämne, andra med politik, några med psykologi, vissa med dylika ämnen som rör mig osv… alla hörn och kanter i min 45 km:s lägenhet är täckta av papper…

Är jag sjuk eller knäpp som den där journalisten?
Jag får, i så fall, ta ”risken”!
Föresten, vem är det som bestämmer definitioner som knäpp, sjuk, tokig…?

Och nu när inläggsplatsen närmar sig slutet hinner jag inte skriva om tidningsklippets innehåll, som imponerade mig så…och som orsakade denna resa tillbaka i tiden!