Monday, January 08, 2007

Wallenberg – Papandreou


Wallenbergklangen påminner mig oundvikligt om Papandreouklangen, i Grekland… även om den ena är inom ekonomi och den andra inom politik…

Giorgos, den tredje generationspolitikern i familjklangen Papandreou, och Greklands socialdemokratiska partiets nuvarande överste, saknar karisman och pondus som en politiker anses bör ha! Hans farfar och far var mer övertygande i rollen som politiker.

Grabben verkar vilja göra andra grejer än att babbla om politik vilket jag har full förståelse för! Han snackar hellre om it, YouTube, skype, osv., men grekerna fattar ingenting…
Tänk om han hade författar- eller konstdrömmar, skrev jag i en artikel, men att han tvingas föra vidare familjens tunga börda! Politiken!

Jag skulle uppskatta och högt respektera om han skulle höja sitt huvud och sin röst för att klart och tydligt meddela att politik inte är hans grej! Att han ger upp och överlämnar ”tronen” till någon som är mer lämpad person och som brinner mer för sånt!
Jag är övertygad om att hans följare också skulle uppskatta det, för i slutändan, vinner ärligheten! Framförallt modet att kunna inse och erkänna sanningen!

Över till Wallenbergsgrabbarna nu…

Nej, jag vill inte tro att fördärva-tiden är kommen..
Men när jag läser, på SvD, både Jacobs och Marcus uttalanden om den hårda konkurrensen, både här och i utlandet, om hur kraftlöst de ibland går till jobbet på mornarna, om hur prestationen minskar på grund av de tunga kraven från näringslivet, om hur rikedonen sakta men säkert avtar...osv., så kan inte jag låta bli att tänka på samma banor som med Papandreous!

Nej, det finns inget värre än att tvingas bära, livet ut, en tung familjbörda när du själv vill föredra att följa andra värderingar och livsnjutningar!
Tänk om grabbarna ville tex. vara reseledare… Bara det! Varför inte?

Och detta gör att jag istället tycker synd om dem!

Det är annat att brinna för affärer och vilja syssla med sånt och annat att syssla med sånt utan att man egentligen brinner för det!

(I bilden jag och Jacob Wallenberg i Sandhamn vid en FPAresa – kunde ha varit klarare men…)


Pingat på intressant.se