Wednesday, January 10, 2007

Så mycket RÖTT!


Varje morgon när jag sätter på min laptop, går jag först in på Kathimerini (en grekisk tidning), där man ser en lista med börser från, i princip, hela världen som dessutom uppdateras dygnet runt.

”Varför kollar du på sånt”, frågar vänner och bekanta…
”Du har ju inga pengar!”
”Vaddå då? Menar du att jag inte ska gå in på Åhléns heller”, brukar jag svara!

Lite pengar, som tillhör mina barn, förvaltar jag, föresten!
Och egentligen spelar kvantiteten, på pengar man förvaltar, ingen roll alls!
Små som stora kräver samma försiktighet och att man måste hänga med börsernas utveckling! Inte bara Stockholms eller Nordens, som den numer heter, utan hela världens!
För, på något underligt sätt, är världens ekonomier sammansvetsande och ständigt beroende av varandra!

Men visst är det roligt också? Att hänga med ekonomiernas utvecklingen?

Går man in just nu och skrollar längst ner så ser man börsen i Venezuela VENEZUELA STOCK MKT rött!
Mycket rött!
Hela 18.66% gick börsen ner inatt!
Hugo, deras ledare, har skrämt sin befolkning rejält genom att vilja förstatliga landets rikedomar…!

Rysslands RUSSIAN RTS gick igår ner hela 6.42%

Av den 48 börser, som är med i listan, är endast fyra som har gröna siffror (är på plus).
Resterande börser har röda siffror (är på minus)

Mycker rött - Hemskt!
Men är man långsiktig i sitt sparande är det ingen fara!

Pengar finns det mycket av och börserna kommer upp igen... snart... tror jag :-)


Pingat på intressant.se