Tuesday, January 09, 2007

Kronisk sillvecka Wallenberg!

Marcus Wallenberg senior, fadern till den äldsta av Wallenbergklangen, Peter Wallenberg, kunde inte svara på frågan om han gillar pengar!
Han visste inte vad reportern menade med den frågan!

Pengar hade ju en annan definition för honom och en annan för reportern.
Vaddå pengar… vad menar du, frågade en förvånad Marcus flera gånger…
Pengar var antagligen lyx, bilar, semester, kläder osv., för reportern men för Marcus var pengar betalningsmedel!
Ett nödvändigt betalningsmedel…

Och som pricken på i:et sade han också att hans liv är en kronisk sillvecka!
Nej, jag har ännu inte frågat vad detta utryck innebär, exakt, men jag misstänker att det betyder ungefär sånt som jag själv upplever: ett liv i ständig existensminimum!
Sånt som riktiga entreprenörer är välbekanta med!

Ja, just sånt ville jag att SVT skulle ta upp!
Det var det som min tv-serie idé, om VIP och näringslivstoppar, byggde på!
Min nyfikenhet sträcker sig bakom fasaden till sånt som inte syns, inte hörs och inte tas upp! Bakom myten som byggs av media och av mestadels grundlösa rykten…
Hur är dessa människor bakom den gråa tråkiga kostymen, egentligen?
Men SVT:s svar var att sådana personer inte drar tittarsiffror... vad de nu menar med det, och min idé hamnade i papperskorg! Eller?
Nåja…

Så, denna typiska och karakteristiska entreprenörsvardag fattar ingen, för när man är utanför dansen tror man att dansstegen är enkla…

Därför blir man lätt förbannad när man startar företag och inte ser inkomster – snarare utgifter…

Därför ger man upp när tiden går, när mycket jobb läggs ner och när inga pengar syns i fronten…

Men den som inte ger sig vinner…

(Bilden är från svt)


Pingat på intressant.se