Monday, January 08, 2007

Meletlidis - Wallenberg








I bilderna Iordanis Meletlidis (min far) och Marcus Wallenbereg senior (Peter Wallenbergs far)

Jag såg nu, i repris, den andra delen av dokumentärserien om familjen Wallenberg!
Och jag såg hur mycket gemensamt jag och Peter Wallenberg, den äldsta av Wallenbergsklangen, har!
Hur vi båda trotsade våra dominanta och patriarkaliska fäder!
Och hur vi båda har dåliga och ledsna minnen från våra fäders sista stund…vid deras dödsbädd!

Jag blev väldigt glad när Peter berättade om hur han trotsade sin far och tackade NEJ till hans försök att ge honom en hög position inom SEB banken! Och att han gick sin egen väg - till industrin och till Atlas Copcos golvarbete.
En Wallenbergare? Ja, det tyckte jag om! Starkt av honom!

Jag trotsade också min far och hans förbaskade vilja att få mig till att bli sekreteraren till en närliggande by som då saknade en sådan!
Jag tog också min egen väg och en tidig morgon klev jag på tåget och i all hemlighet lämnade jag byn, i norra Grekland, och åkte ner till Aten! Jag lämnade bakom mig inte bara min faders pressande och auktoritära påverkan utan alla bybornas också som fick mig att känna mig så liten och obetydlig…

Men det ledde till att jag aldrig någonsin fick hans bekräftelse till att jag dög!
Det enda jag fick höra av honom, under min uppväxt, var: så synd att det aldrig kommer att bli något av dig!

Inte ens vid sin dödsbädd ville han bekräfta min duglighet!
Jag hade då startat företag och lagt upp den finaste hemsidan www.simela.com med catering och grekisk mat, jag ville så gärna berätta det för honom... men vad fattade min far om hemsidor... internet... catering... och om företag?
Sekreterare vad hans dröm om mig!

Bankdirektör var Marcus Wallenbergs dröm att sonen, Peter, skulle bli!
Så, Peter fick inte heller bekräftelse om duklighet av sin far!
Och hans minne av fadern, vid dödsbädden, var inte bra… inte bra alls, sade Peter med mörkt, tungt och ledset ansikte... och jag kände mig själv så ledsen!

Oh, dessa föräldrar!
Oh, dessa grova miss föräldrar begår mot sina barn!



Pingat på intressant.se