Wednesday, January 17, 2007

Många styrelsemedlemmar bör sparkas…


Mycket snack om styrelser i nyheterna idag.
Det händer mycket i näringslivet främst i Telia!
Tack vare eller på grund av Christel Gardell som med sina djärva steg förargar eller gläder många!
Fem av åtta styrelsemedlemmar i Telia åkte ut!
Och fyra helt nya kom in!

En medlem mindre?
Ja, varför inte?
Det är ingen garanti att fler styrelsemedlemmar gör bättre jobb och det kan jag av erfarenheter bevisa…
För det är alltid en del av styrelsemedlemmarna som gör jobbet.
Resterande vill in i styrelser bara för arvodens skull och/eller för äran!
Eller för att de sistnämnda är polare till de förstnämnda!

Jag är helt övertygad om att de som sitter i flera styrelser gör i princip inget i någon av dem. Även om de hade velat så hinner de inte.
Därför bör arvoden vara prestationsbaserat och inte lika för alla!
Därför borde det också finnas ett tak på antal styrelser man får sitta i.

Det första de gjorde, de som jag har intervjuat, var att skryta om hur många styrelser de sitter i. Jag önskar jag kunde undersöka eller bevisa hur mycket nytta de gör där inne...

”Är det vanligt förekommande att man skryter om antal styrelser man sitter i”, frågade jag en gentleman som själv radade ner namnen på styrelser han satt i.
Han tittade på mig som ett frågetäcken (?) och trodde, antagligen, att jag var för vimsig!
Eller för smart för att över huvud taget komma på en sådan tanke – misstanke - som dessutom våga avslöja!
Vad vet jag?

Och Telia Soneras fem personer, som på extra stämman idag åkte ut, kan vara just sådana som borde sparkas för länge sedan!
Vad vet vi som är utanför dansen?


Pingat på intressant.se