Wednesday, February 28, 2007

Som gåtan med snigeln är Börsen!


Vilken börskalabalik! Igen! Maj-2006syndomet är här igen!
Och alla har något att säga!
Främst analytikerna, vars teser aldrig stämmer med varandras och man undrar vilka skolor de har gått och varför de är så olika…

Inte minst tidningarna där man läser om att tex. Stockholmsbörsen backar , om oro för USA spökar om fortsatt ras i Asien om surt på Wall Street om småspararna säljer ut ...

Men jag minns den gåtan som en vän till mig berättade för herrans många år sedan!
Och eftersom jag svarade direkt, och rätt, trodde han att jag hade hört den tidigare!

Det handlade om en snigel och en niometers hög mur!
Snigeln glider upp tre meter per dag men glider ner två meter per natt, eftersom den sover!
Hur många dagar behöver den för att komma upp till toppen?

Nio dagar svarar de flesta direkt!
Enkla matematiken säger så och de flesta gillar ju enkla lösningar!!!
Men jag svarade inte på samma sätt som de flesta!
Mitt svar var sju dagar och det gjorde att min vän anklagade mig för att jag hade hört storyn tidigare och därmed fuskade jag...

Det blir samma story med börsen: tre meter uppåt och två meter neråt och i slutändan ökas tillgångarna bara med en meter per dygn och inte med tre som det lätt kan uppfattas!


intressant.se