Sunday, February 18, 2007

Ska de verkligen amma?


Jag vet inte om ni såg tv-debattprogrammet igår om genus, om flickor och pojkar, om karlar som skulle kunna amma…osv., där vetenskapsmän och genusforskaren, Tiina Rosenberg, deltog!

Strax efter programmet fick jag, i alla fall, hem besök av ett par varav manen gick i taket när jag tog upp ämnet!
-Det fattas bara det... att vi ska amma också... vad ska kvinnas roll vara då.... är inte amningen hennes roll, försökte han övertyga mig med sina gammalmodiga och slentriana argument!

Nej, jag tyckte faktiskt inte att det som sades i tv lät helt fel!
Det lät dock helt ovanligt! Helt annorlunda och sånt kan vara vansinnigt och farligt!
Farligt för riktigt trångsynta...!

Men om mjölk verkligen finns i manens bröstvårtor, som det påstods i debatten, varför ska man inte ta vara på den? Speciellt när man vet att många mammor faktiskt saknar sånt?
Och jag undrar varför vetenskapsmännen aldrig gjort något åt det när de ändå visste om att den möjligheten finns!

Tänk om det är just det som behövs för att nå den hitintills ouppnåeliga jämställdheten!
Och den förändringen många strävar efter!
Eller den komplementen, för det handlar egentligen inte om en förändring utan bara om ett viktigt tillägg i livet!
Om en komplement där barn och fäder får ett förhållande som ännu är okänt för människor eftersom pappor och barn aldrig haft möjligheten att få den där annorlunda närheten och den svårbeskrivliga känslan av ömhet!

Värt att prova…kanske…


intressant.se