Saturday, February 17, 2007

The Corporate Bullshit!


Min vän Nils-Olof Olleviks gårdagens artikel på SvD fick mig att gå tillbaka till min barndom och till en saga som vi ofta hört av andra men också själva berättat för andra!
Den med fåraherden och vargen!

Uppe på klippan stod fåraherden och ropade högt, så att byborna skulle höra, om att en varg håller på att attackera hans får.
Byborna sprang såklart för att hjälpa till och för att få bort vargen… men när de kom fram såg de ingen varg!
Fåraherden upprepade denna ”lek” några gånger och till slut bestämde byborna sig att aldrig mer lyssna på den tokige herden och aldrig mer ge sig ut till honom eftersom ”lustigkurren” bara skojar.

Likaså med bolagens VD:ar som lovar stort men inte genomför sina löften vilket vilseledder analytikerna och/eller aktiemarknaden.

Men Electrolux VD Hans Strålbergs tydliga strategi, bland annat om ett återköpsprogram av egna aktier, om flytt av delar av produktionen till låglöneländer, om satsningar på nya marknader… osv., borde analytikerna och aktiemarknaden ta som en vinstvarning…

Nehej, de tog det igen som ”mycket snack och ingen verkstad”, alltså inga vargar denna gång heller...
Men när vargen kom på riktigt ja, då fanns det ingen hjälp att få och katastrofen var ett faktum…

Och när Electrolux aktie steg hela 21% på en och samma dag ja, då blev det ett faktum att alla VD:ars snack har av analytikerna placerats under ett och samma fack:
The Corporate Bullshit, som min vän kallar!

Har Hans Strålberg avsiktligt använt sig att detta trick?
Jag tror inte att han själv ens vet svaret!

intressant.se