Sunday, September 24, 2006

To be företagare or not!



Fick ett mail tidigt idag!
Bland annat skriver min vän, Daniel som jag inte sett på bra länge, så här:

…Vi som startar företag (han menar även mig) är den nya underklassen - får inte del av några trygghetssystem, inget socialbidrag om vi inte lägger ner bolaget först, ingen pension om vi inte lyckas med bolaget…. Och om man väl lyckas, då ser samhället på en med oblida ögon - är man från arbetarrörelsen så är man genast klassförrädare, annars är man bara kapitalistisk egoist. (sånt skulle jag skita fullständigt i)
… Ändå är nästan alla socialdemokrater såväl som moderater överens om att vi behöver fler som startar företag för att klara framtidens pensioner. Hoppas nu bara att Alliansen gör ett bättre jobb. Vågar man hoppas?

Och jag säger såhär: Från Alliansen förväntar jag mig exakt samma sak som jag hade tidigare! Jag kommer att vara missnöjd med vissa grejer och nöjd med andra. Exakt som det alltid har varit! Dessutom har vi direktiven från Bryssel som egentligen styr och kör…. any way…

Men gällande företagsfrågan… jodå, efter en del smällar och ekonomiska kriser har jag nog insett det! Därför vänder jag nu riktningen och siktar raka vägen in i styrelser. Är inte det märkligt att när Daniels mail landade i min inkorg höll jag på med att studera ”Vägledning till god styrelsesed” en bok från Styrelseakademien? Vilket sammanträffande!
Jag ska alltså engagera mig och prestera för att andras bolag ska gå lysande bra… medan mina är vilande!

Orättvist men ofta förekommande - måste tyvärr acceptera det!!!