Saturday, September 16, 2006

Gillar jag lagar? JA eller NEJ?


När jag, år 1998, skulle anställas som Securitas gick jag genom en psykologitest som bestod av cirka 700 frågor. I samma rum satt cirka 20 ungdomar för samma test, för att också anställas, och frågan nr (?) löd följande: Gillar du lagar? Svar: JA eller NEJ! Inget där emellan!

Vad i helsike svarar man? För lagar gillar jag ju inte. Åtminstone inte alla.
Svarar jag JA ljuger jag! Svarar jag NEJ missar jag jobbet! För en Securitas-väktare bör vara en förebild och därmed gilla alla lagar, oavsett vad, för att andra ska föla efter!

Som i en rysk rulett lekte jag ett tag med mina nerver. Men tiden gick och när rummet började tömmas måste jag också lämna in mina svar och gå därifrån.
Jag samlade ihop mina spridda tankar tog modet och svarade NEJ… och väntade på det avgörande samtalet.

Broman heter en dam på Securitas som ringde en vecka senare och sade så här: Du är så stark att det kan ledda till problem i ditt framtida liv, men jobbet får du såklart! Om hon hade rätt eller fel... ska jag nu inte gå in på!

Men varför tänker jag på detta nu? Jo, för att morgondagens val handlar just om ett val mellan JA och NEJ. Viken regering som än vinner är jag dels förlorare och dels vinnare. För en del av deras insatser gynnar mig en del inte! Exakt som det alltid har varit!

Och tills i torsdags var jag bestämd att lägga en blank röst!
Men på väg till UD och vårt, Sveriges utrikes korrespondenters, Pressrum såg jag Maud Olofsson som delade blommor och jag lovade ge henne min röst.
”Du är den enda som säljer övertygande” förklarade jag och tänkte på min tid som elitsäljare då jag sålde något som folk redan hade! ”Jag vet inte ens vad du säljer men du säljer det bra” sade jag och visste att jag köper något som jag redan har...

Amen!