Tuesday, May 08, 2007

Ska jag ta dem eller inte? Stort dilemma!


(Sorry mina läsare, det går snabbare och smidigare att skriva på grekiska, därför blir det oftare uppdatering på min grekiska blogg och mer sällan på den svenska.
Sedan är jag ju sjukskriven och ser myndigheterna att jag kan skriva ja,
då kan de tro att jag även kan jobba!!!)

Jo, idag gällde det!
Idag fick jag min första cellgiftbehandling för bröstcancer!
(För mina nya läsare vill jag kort säga att operationen skedde den 27 mars, hela vänstra brösten är nu borttagen och även 11 lymfkörtlar vilka visade sig vara friska!)

Carin Gustafsson, min PAS (planerings sjuksköterska) på SÖS gjorde sitt yttersta för att göra mig till lags. Ja, det kändes riktigt skönt och tryggt under hennes ansvar!

Hon fick lov att förse mig med Kortison, Flouracil, Epirubicin, Cyclofosfamid och allt det som behövs för fall som mitt och sedan åkte jag hem kommunalt, till och med, följd av min sons flickvän!
Alltid bra att ha någon att hålla handen.

Märkligt nog, jag var mer nervös inför denna behandling än inför själva operationen och om det låter kontigt för er en gång så låter det för mig tre gånger!

Väl tillbaka hemma åt jag som en varg, riktigt hungrig var jag, jag tog en tupplur och sedan var det dags att ta min sedvanliga promenad... även om jag glömt att fråga Carin om man fick göra det men eftersom jag mådde hyfsat bra tog jag för givet att det funkar!

Nu är klockan 21.00 och jag har ännu inte känt mig värre än en lätt bakfulla.
Inget annat!

Så min fråga är: Vad gör jag med alla mediciner som jag tog med mig hem och när jag dessutom lovat Carin att inte försöka vara "duktig" och bara ta dem?
Jag är ju mån om att inte göra henne besviken genom att låta bli.
Jag mår ju OK! Jag kan hantera det utmärkt!

”Har du inte blivit illamående tills nu så är det över”, sade min väninna, Tasoula, som vet om sånt.
Hon har följt sin kusins alla möjliga behandlingar mot cancer och har lärt sig en hel del!

Så hur gör jag nu?
Ska jag ta mediciner, något som jag i själva verket avskyr, när jag ändå mår bra?
Eller ska jag göra Carin och hela medicinvärlden glada och nöjda genom att ta dem?

Maila gärna till sumelaki@hotmail.com och skriv ett klokt svar


intressant.se