Tuesday, November 28, 2006

Ska de med eller?



Jag var förvirrad igår, visste inte om jag skulle till ett seminarium eller till julmarknader som, i och för sig, irriterar mig…
Så jag beslöt mig för att gå till pressrummet i Utrikes Departementet där vi, utrikes korrespondenter, har vårt arbetsrum.

Där skulle vi dessutom möta informationscheferna från olika departementen bl a. handelsministerns, näringsministerns, biståndsministerns och även Fredrik Reinfeldts…


Men innan de kom dit hann jag och en turkisk kollega ta en snabb diskussion om Turkiet och EU!

Tantogan Uysal, korrespondent för tidningen Hürriyet, började diskussionen såhär: Fifty - fifty har vi militärkupp år 2007!
”Militären kommer inte att tillåta fler försök med avsikt att närma oss EU. Och inte heller att Recep Tayyip Erdoğan, den nuvarande statsminister, ska få bli landets president. Han lever ju i en nostalgisk fast falsk dröm för det Ottomanska riket” fortsatt Tantogan med en aning upprymdhet!
”Vaddå, ska hans fru tvingas gå i huvudduk” undrade han också och jag blev förvånad över att den lilla detaljen kan ha så stor betydelse även för turkar!

Ja, EU:s, kanske för många och hårda krav, gentemot Turkiet kan ledda till att de föredrar att stanna kvar och värna om sin historia och kultur… vilket i sin tur kan ledda till mer fanatism som inte alltid gynnar varken oss, svenskar eller oss, greker!

Nej, det kan inte vara enkelt att vara politiker i Turkiet idag.
Inte heller är det lätt att vara Finland… hon skulle ge vad som helst att, under en månad, slippa alla toppmöten som har med Turkiet, Grekland och Cypern att göra…


Vi får se hur det blir med Påvens resa dit idag…