Sunday, October 22, 2006

Höstguidning i Skärgården!



Först var det Jenny Engström, från Svenska Turistföreningen, som i vintras guidade oss uppe i Jämtland och fjällen. Där vi var omsvepta av ett oändligt hav bestående av vit snö. Och där jag gjort mina första skid-steg vilket innebär många blå-rump-märken…Jag vet, jag borde skämmas att ha levt i Sverige sedan 1975 och inte åkt skidor tidigare, men kommer man från Grekland så är det sol och hav som gäller…

Sedan var det Ulrika Palmblad, från Skärgårds Stiftelsen, som tillsammans med åländska och finska aktörer guidade oss runt Skandinaviens Skärgården med sina cirka 100 000 öar (Sveriges, Finlands och Ålands). Det var vid sommarkanten och hela växtriket hade redan fått sin gröna klädseln. Vattnet luktade sommar fast endast jag, Ulrika och min japanska kollega Tamiko, vågat basta och simma i det 8-gradiga vattnet…

Så, nu ville Öppen Skärgården, tillsammans med några av de föregående, guida oss igen. För att visa att Skärgård är vacker inte bara under sommarmånaderna, minsann, utan även nu på hösten. Och varför inte hela året.

Det som Öppen Skärgård stäver efter är att hela Skärgård ska ha öppet året om, även fast sånt projekt tar tid och inte minst möda att genomföra.
När många kommuner är inblandade (Stockholm, Haninge, Nynäshamn, Värmdö, Österåker, Östhammar, Norrtälje), vet vi alla att konflikter och komplikationer uppstår. Men ingenting är omöjligt! Kämpa på Ka Widebeck, en av de ansvariga för projektet. Ge inte upp!

Och roligt har vi haft!
Vinprovningar har vi gjort!
Varit med fackeltåg och åskådat olika eldattraktioner samt eld-konst som ungdomar kreerat. Svamp har vi plockat. (har precis lagat mina och vaknar jag imorgon så slapp jag förgiftningen).
Trerätters meny, bestående mest av fisk i olika nyanser, har vi njutit av.
Levande musik av Hjälm och grabbarna har vi lyssnat på.
Och Melina Mercuris världsberömda sång har jag sjungit med orkestern! (se bilden ovan)
Med andra ord har en sångerska karriär börjat för mig på Utös Värdshus höst 2006 ;-)
Och allt detta under en och samma dag! Not bad!

Tack alla inblandade för den oförglömliga höstlördagen.