Wednesday, October 25, 2006

Bättre än skåningarna!

Jag hade en granne förut. En 80-årig dam, Ingrid hette hon, som ibland rörde sig och gick som en ballettdanserska.
”En sådan 80-årig vill jag också bli”, brukade jag säga till henne.
Och inte som de svartklädda grekinnorna som jämt klagar och grinar…

Hon sade flera gånger att hon förstod mig betydligt bättre än många svenskfödda!
Glad blev jag såklart men inte övertygad! Jag trodde att hon bara ville vara artig, att hon inte ville göra mig ledsen.
Jag vet att människor, ibland, kan till och med säga att vit är svart, eftersom du påstår det.
Bara för att vara artiga!

Så den förbaskade känslan att inte vara begriplig, varken i skrift eller tal, har alltid förföljt mig! Oavsett vad!

Trots det, och eftersom jag är modig, gick jag till en tv-produktionsbolag och presenterade min idén för Tv-program, där jag, bland annat, blir programledare… ni vet, framför kameran och bla-bla, vilket inte så lätt! Och tro det eller ej de blev störtförtjusta både i idén och mig!
TV:n behöver folk som dig, sade de också!

Dessutom får jag massor av beröm för min blogg. Läsare mailar sina kommentarer och säger att jag skriver trevligt, lättsamt, lättförståeligt och otroligt intressant.
Vilken stryka att man, trots sin svartskallesvenska, blir begriplig och omtyckt!

Och idag såg jag SVT:s tittarombudsman, Claes Elfsberg, samtala med programdirektören, Leif Jakobsson. Ämnet? Språkbrytning, invandrarspråk, skånska osv.
Tittarna vill ha det textat när skåningar pratar, sade Claes!
Ingrid kom i mina tankar och jag kände mig i betydligt bättre position än skåningarna!
Det känns toppen!

Leif som själv är finlandssvensk och pratar fiiiinlandssvenska tänker i varje fall inte dra ner på invandrarsvensktalande personal. Om jag fattat rätt!

Yes! Good! Nice!